Nader Bekeken

Een oude discussie – actuele vragen

NB2024-09

oktober 2024
jaargang 31, nr 10

Download hier het artikel van de maand

Schriftlicht:
Harry Wendt
Vriend van God?
Abraham werd een vriend van God genoemd en Jezus zegt: jullie zijn mijn vrienden als je doet wat Ik zeg. Mag je dan ook zomaar van jezelf zeggen dat je vriend van God bent?

Actueel:
Kees van Dijk
Kerkkeus, schoolkeus, en tachtig jaar Vrijmaking
Waarom nadenken over de Vrijmaking na tachtig jaar zin heeft

De vragen over verbond en doop die speelden in de tijd van de Vrijmaking blijken nog steeds van belang voor opvoeding en onderwijs. Ze spelen ook een rol als ouders een school voor hun kind moeten kiezen.

Thema:
Kees de Groot
Heilshistorische prediking
Kenmerk van veel vrijgemaakte prediking was het zgn. ‘heilshistorische’ karakter. Deze waardevolle methode kende echter ook haar eenzijdigheden. Toch is het nog steeds van belang de centrale plaats van Christus in de Bijbel en Gods plannen met onze wereld te blijven benadrukken.

Column:
Harry Wendt
Zeeën van tijd
De tijd beukt veel weg van wat mensen zorgvuldig opgebouwd hebben. Maar de kerk zelf wordt steeds hersteld (‘gereformeerd’) en zal blijven bestaan.

De wereld en het Woord
Aad Kamsteeg
Milieu: een geestelijk probleem
De milieuproblematiek is niet alleen een praktische, maar ook een geestelijke kwestie, want de mens jaagt afgoden na die hem in de steek zullen laten. Van deze rebellie tegen God is bekering nodig en de Bijbel biedt daarvoor voldoende handvatten. Voor een volmaakt schoongemaakte aarde zullen we echter moeten wachten op de terugkeer van de Here Jezus Christus.

Woordwaarde:
Erik van Alten
Een linkshandige als Gods instrument
In de stam Benjamin kwam linkshandigheid veel voor. Merkwaardig, want Benjamin betekent: zoon van mijn rechterhand. En nu gebruikt God de linkshandige rechter Ehud als zijn rechterhand in de verlossing van zijn volk.

Zoeken

Man/vrouw - kerk

Kijk hier voor de Verklaring van het bestuur over de synodebesluiten 'man, vrouw en ambt'.

Voor de bezinning op M/V en ambt verwijzen we u ook naar de website www.bezinningmvea.nl.

Planning Nader Bekeken

novembernummer:
- Gods rechtsbescherming voor daders en slachtoffers
- Taylor Swift
- De werken van zijn handen

Zoeken

Zoeken op onze website levert een schat aan informatie op.

Lees meer